Pb95 czy PB98 jakość paliwa w Polsce
W Polsce wyróżniamy dwa rodzaje benzyny bezołowiowej Pb95 i Pb98. Są to paliwa które różnią się między sobą kalorycznością. Zacznijmy od liczby oktanowej. Często będąc na stacji paliw widzimy dwa rodzaje benzyny Pb95 lub Pb98.
Przekreślone Pb oznacza oczywiście benzynę bez dodatku ołowiu, a liczba jest oznaczeniem liczby oktanowej, która określa ilość izooktanu we wzorcu mieszanki paliwa, określanego podczas oceny odporności paliwa na spalanie stukowe.
Paliwo o większej liczbie oktanów świadczy o nowej kaloryczności. Oznacza to w teorii możliwość zmniejszenia zużycia paliwa i poprawienia osiągów samochodu. Największe prawdopodobieństwo na zysk i największe różnice możemy zauważyć przy zwiększonym zasięgu i dłuższą podróż na jednym baku. To jednak tylko w teorii.
Kiedy osiągi?
Największe osiągi możemy jednak poczuć w przypadku samochodów zestrojonych na Pb98, czyli w takich gdzie to paliwo jest zalecane. Niestety w innych samochodach tankowanie tego paliwa może powodować spalanie stukowe. Daje się ono o sobie znać metalicznym dźwiękiem, który wydobywa się spod maski. Jest to problem dotyczący starych aut produkowanych przed 2002 r. W samochodach nowszych seryjnie montowany jest czujnik spalania, który koryguje kąt wyprzedzania zapłonu i niweluje to zjawisko.
Co z dodatkami do paliw?
Większa ilość dodatków uszczelniających w paliwach Premium sprawia, że bezdyskusyjnie przedłużają one żywotność silnika. Dodatki i środki smarne nie poprawiają osiągów silnika, ale konserwują go od środka, a także mają właściwości antykorozyjne.
Musimy niestety uważać, bo takie paliwa lepiej troszczą się o te nowsze silniki. Jeśli chodzi natomiast o starsze samochody istnieje ryzyko nie tylko spalania stukowego, a także reakcji na właściwości czyszczące paliwa. Oczyszczają one silnik z zabrudzeń i osadów w wyniku czego istnieje ryzyko rozszczelnienia silnika samochodu i po tankowaniu będzie nadawał się tylko na serwis.
Tankować, czy nie tankować?
Oczywiście, że warto tankować to paliwo, ale musimy robić to z rozwagą. Przed taką operacją warto zorientować się jak zareaguje nasz samochód i czy silnik jest odpowiednio dostosowany do wysokooktanowego paliwa.
Jeśli tak, to będziemy mogli się cieszyć nie tylko większymi osiągami naszego pojazdu, ale także większym dystansem, który będziemy mogli pokonać oraz niejednokrotnie oszczędnością.